تبلیغات
شهر سلامتی - توصیه‌های تغذیه‌ای در فصل امتحانات
  1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

Image 1

یکی از مهم ترین مسائل دین مبین اسلام توجه به بهداشت جسمانی و روانی است. از دیدگاه آموزه های دینی هیچ انسانی حق ندارد که با انجام کارهای زیان آور و روی آوردن به امور ناشایست، به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند و یا خود را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «...لاتلقوا بایدیکم الی التّهلکة...؛(1) با دستان خود، خویشتن را به هلاکت نیندازید...».

ادامه مطلب »

مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

Image 1


نبى گرامى اسلام حضرت محمَّد (صلى الله علیه و آله ) وائمه : از فرزندانش روشهاى مختلف در دعوت كردن به التزام به مسواك فرموده اند و ما در اینجا اشاره مى كنیم به اینكه پیامبر و اهل بیت معصومین : عملاً به مسواك التزام داشتند و عمل آنان براى ما سنّت است و ما باید از ایشان پیروى كرده و به وسیله آنان راهنمایى شویم چه از نظر اعمال و چه از نظر گفتار.

ادامه مطلب »

نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

Image 3


این روزها روش های متنوع و رنگارنگی برای درمان چاقی پیشنهاد می شود اما بسیاری از آنها به جای اینکه برای فرد سودمند باشند و باعث ارتقای سلامت وی شوند ، برای او زیانبارند . در این مقاله به چند روش کاهش وزن اشاره می شود اما این بدان معنا نیست که همه آنها را تایید می کنیم بلکه هدفمان فقط آشنایی با آنهاست .

ادامه مطلب »

پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

Image 4


تبلیغات قاچاقچیان در مورد روانگردانها: اعتیادآور نیستند، شادی آورند و حافظه را تقویت می‌کنند. • والدین گرامی: درباره اعتیاد و خطرهای آن صریح و بی پرده با نوجوان خود حرف بزنید. • اعتیاد بسیار نزدیک است، فرزند ما نیز در خطر است. در این باره فکر کنید.

ادامه مطلب »

  • نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

    نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

  • مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

    مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

  • نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

    نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

  • پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

    پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

قبلی
بعدی

توصیه‌های تغذیه‌ای در فصل امتحانات

دیدگاه ها : نظرات

Www.Salamat-City.MihanBlog.Com - وبلاگ شهر سلامتی

بسیاری از دانش‌جویان و دانش آموزان، روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت، مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیهٔ صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. به‌کارگیری نکات و توصیه‌های زیر، توان دانش‌جو را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات، افزایش می‌دهد:

1- در زمان کار یا مطالعه، غذا نخورید و برای این کار، زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیش‌تری غذا بخورید، در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول، انرژی‌زا به‌نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت، در آن‌ها بسیار کم‌دوام است و پس از مدتی، احساس خستگی بیش‌تری به شما دست خواهد داد.

2- بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که خوردن غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید است.

3- صبح روز امتحان نیز بهتر است به‌منظور افزایش کارآیی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

4- کارشناسان تغذیه به دانش‌جویانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانهٔ مفصلی بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

5- بعضی از دانش‌جویان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب، از غذاهای مناسب استفاده کنند. مصرف بعضی از سبزی‌ها ازقبیل ریحان، نعنا و کاهو در کاهش اضطراب بسیار مفید است.

6- خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کند تا در طول امتحان، آرام باشید. هم‌چنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل، در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.

7- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

8- خوردن آجیل مغزدار ازقبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن، یکی از علل کاهش یادگیری است، می‌تواند به افزایش توان یادگیری دانش‌جویان کمک کند.

9- در ساعات مطالعه، از خوردن ماست و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و هم‌چنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

10- در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیم‌ساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد) لازم به ذکر است که آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا، سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود.

11- در زمان کار یا مطالعه، غذا نخورید و برای غذا خوردن، زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیش‌تری غذا بخورید.

12- برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن، نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفادهٔ بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوران امتحانات، نه‌تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی می‌شود.

13- صبحانه، غذای اصلی است. ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کامل‌تر میل کنید.

14- مصرف روزانه یک لیوان شیر، برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان، مؤثر است.

15- مصرف سبزی و میوه‌های تازه توصیه می‌شود.

16- از خوردن قهوه و چای پررنگ حتی به منظور بیدار ماندن، خودداری کنید ولی چای کم‌رنگ و چای سبز مفید است.

17- تغذیهٔ متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه‌ها سبب کاهش استرس امتحان می‌شود.

18- غذاهایی که فعالیت مغز را کم می‌کند عبارتند از: لبنیات و مشتقات آن، ترشی‌های سرکه‌ای، میوه‌های ترش و کال، سوسیس، کالباس، همبرگر، چای، آب یخ، غذاهای ساندویچی و زیاده‌روی در خوردن سیب‌زمینی، لوبیا، مرغ و گوشت گاو.

تغذیه و نگه‌داری قدرت حافظه

هم‌چنان که پیش‌تر نیز اشاره شد، برخی از مواد غذایی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در افزایش قدرت یادگیری مؤثر می‌باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- علاوه‌بر مصرف کمتر نمک و چربی‌های اشباع شده، رژیم DASH که دارای میوه و سبری فراوان و لبنیات کم‌چرب است، همان اثر داروها را در کاهش فشار خون بالا دارد. مواد غذایی کمی وجود دارند که از نظر ارزش تغذیه‌ای، با سبزیجات برابری کنند. کاهش سطح اسیدفولیک در بدن با بروز بیماری آلزایمر (فراموشی دوران پیری) مرتبط است. هم‌چنین آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌های (رنگدانه‌های گیاهی) موجود در سبزیجات، بر یادگیری بهتر اثر می‌گذارد.

2- اسیدهای چرب امگا 3 میزان حملات قلبی و افسردگی را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب غیراشباع، LDL را کاهش داده و HDL را افزایش می‌دهند و بر افزایش قدرت یادگیری تأثیر می‌گذارند.

3- زغال‌اخته، توت‌فرنگی و اسفناج منبع غنی آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین، توانایی سلول‌های عصبی را برای پاسخ به واسطه‌های شیمیایی حفظ می‌کند؛ هم‌چنین مانع از تشکیل لخته‌های خونی می‌شود (رقیق‌کننده‌های خون). این سه مادهٔ غذایی، کشسانی رگ‌های خونی را حفظ می‌کند و انتقال پیام‌های عصبی را بهبود می‌بخشد. اسفناج، دارای آنتی‌اکسیدان فراوانی است و شامل بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) ویتامین C و اسیدفولیک می‌باشد. لازم به ذکر است که سایر مواد غذایی مانند کلم قرمز، انگور، آلو و آلبالو نیز همین اثرات را دارند.

4- سیر و سویا، کلسترول خون را کاهش می‌دهند. موادی در سویا وجود دارد که از اکسیده شدن LDL جلوگیری کرده و مانع از اثرات آتروژنیک رادیکال‌های آزاد (تشکیل پلاک در دیوارهٔ داخلی سرخرگ‌ها) می‌شود. اثر سویا در کاهش کلسترول، فقط برای افراد دچار کلسترول بالا مؤثر است ولی اثر آنتی‌اکسیدانی آن، برای همهٔ افراد مفید می‌باشد. فیتواستروژن‌های سویا، هورمون‌های گیاهی هستند که محققان اعتقاد دارند مانند هورمون استروژن، باعث تقویت حافظه می‌شوند.

5- روغن ماهی، یک مادهٔ غذایی مناسب برای مغز است زیرا DHA (چربی امگا 3 موجود در ماهی) التهاب مغز را کاهش داده و از آن محافظت می‌کند و هم‌چنین قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد. مغز انسان، دارای 60 درصد چربی است که بیش‌تر آن، چربی DHA یا AA (آراشیدونیک اسید) است. AA به مقدار زیاد در لبنیاتی مانند کره و خامه وجود دارد اما DHA فقط در انواع ماهی و منابع گیاهی مانند دانه کتان یافت می‌شود.

6- تخم‌مرغ، منبعی ارزان و سرشار از مواد مغذی و باارزش است. مصرف تخم‌مرغ علاوه‌بر حفظ سلامت بدن، برای بهبود هوش و عملکرد ذهنی نیز مفید است. لازم به ذکر است که تخم‌مرغ خام، فواید بیش‌تری نسبت به تخم‌مرغ پخته دارد.

7- مواد غذایی خیلی شیرین یا استفادهٔ زیاد از شکر، تعادل هورمون انسولین بدن را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد بیماری و گرفتگی ذهن می‌شود. ساده‌ترین روش برای کاهش مصرف شکر، پرهیز از مصرف انواع نوشابه‌های صنعتی، آب‌نبات و شیرینی‌ها و هم‌چنین میانه‌روی در مصرف آب‌میوه‌های صنعتی است.

منبع: سایت فطن

ارسال شده در: تغذیه،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مسائل بهداشتی نوزادان و کودکان

کمک های اولیه


  • حمایت می کنیم

عضویت در خبرنامه




توصیه های تغذیه ای

مبتلایان آسم و آلرژی

Image 31- برخی از واكنشهای مربوط به بیماری آسم به افزودنیهای غذایی مثل سولفیتها(1)، تارترازین (نوعی رنگ زرد افزودنی) بنزوات سدیم و سالیسیلاتهای طبیعی (2) (تركیبات شبیه آسپرین كه در بسیاری از غذاها یافت می‌شود) مربوط است. یك پزشك یا متخصص آلرژی می‌تواند به شما كمك كند كه به كدامیك از مواد بالا حساسیت دارید.

Read more ...

زنان و دختران

Image 3دختران و زنان به علت نیاز بیشتر به آهن ، در صورتی که نیازشان تامین نشود به سرعت در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند...

Read more ...

جوان ماندن

Image 3در تبلیغات رسانه ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می نمایند. واقعیت آنست که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که از نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر:

Read more ...

دوران بارداری

Image 1رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از كم خونی فقرآهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

Read more ...

فصل امتحانات

Image 1بسیاری از دانش‌جویان و دانش آموزان، روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت، مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه? صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. به‌کارگیری نکات و توصیه‌های زیر، توان دانش‌جو را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات، افزایش می‌دهد:

Read more ...

مجموعه های بهداشت

پیوند های مرتبط


نظرسنجی

کدام حوزه ی اطلاع رسانی در زمینه ی سلامت موفق تر عمل کرده است؟





آمار و ارقام

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
اضافه کردن به علاقه مندی ها
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...