تبلیغات
شهر سلامتی - توصیه های تغذیه ای برای زنان و دختران
  1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

Image 1

یکی از مهم ترین مسائل دین مبین اسلام توجه به بهداشت جسمانی و روانی است. از دیدگاه آموزه های دینی هیچ انسانی حق ندارد که با انجام کارهای زیان آور و روی آوردن به امور ناشایست، به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند و یا خود را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «...لاتلقوا بایدیکم الی التّهلکة...؛(1) با دستان خود، خویشتن را به هلاکت نیندازید...».

ادامه مطلب »

مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

Image 1


نبى گرامى اسلام حضرت محمَّد (صلى الله علیه و آله ) وائمه : از فرزندانش روشهاى مختلف در دعوت كردن به التزام به مسواك فرموده اند و ما در اینجا اشاره مى كنیم به اینكه پیامبر و اهل بیت معصومین : عملاً به مسواك التزام داشتند و عمل آنان براى ما سنّت است و ما باید از ایشان پیروى كرده و به وسیله آنان راهنمایى شویم چه از نظر اعمال و چه از نظر گفتار.

ادامه مطلب »

نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

Image 3


این روزها روش های متنوع و رنگارنگی برای درمان چاقی پیشنهاد می شود اما بسیاری از آنها به جای اینکه برای فرد سودمند باشند و باعث ارتقای سلامت وی شوند ، برای او زیانبارند . در این مقاله به چند روش کاهش وزن اشاره می شود اما این بدان معنا نیست که همه آنها را تایید می کنیم بلکه هدفمان فقط آشنایی با آنهاست .

ادامه مطلب »

پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

Image 4


تبلیغات قاچاقچیان در مورد روانگردانها: اعتیادآور نیستند، شادی آورند و حافظه را تقویت می‌کنند. • والدین گرامی: درباره اعتیاد و خطرهای آن صریح و بی پرده با نوجوان خود حرف بزنید. • اعتیاد بسیار نزدیک است، فرزند ما نیز در خطر است. در این باره فکر کنید.

ادامه مطلب »

  • نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

    نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

  • مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

    مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

  • نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

    نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

  • پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

    پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

قبلی
بعدی

توصیه های تغذیه ای برای زنان و دختران

دیدگاه ها : نظرات

Www.Salamat-City.MihanBlog.Com - وبلاگ شهر سلامتی

دختران و زنان به علت نیاز بیشتر به آهن ، در صورتی که نیازشان تامین نشود به سرعت در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند...

کم خونی

دختران و زنان به علت نیاز بیشتر به آهن ، در صورتی که نیازشان تامین نشود به سرعت در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند. برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن ، دختران و زنان باید در برنامه غذایی روزانه از منابع غذایی آهن دار مثل گوشت قرمز ، مرغ یا ماهی ، حبوبات مثل عدس و لوبیا ، سبزی های سبز تیره مثل اسفناج و جعفری استفاده کنند و با مصرف ویتامینC که به طور طبیعی در انواع سبزی های تازه و میوه ها وجود دارد جذب آهن موجود در منابع غذایی را افزایش دهند.

* بنابراین مصرف آب لیمو و یا آب نارنج در سالاد شامل گوجه فرنگی ، فلفل سبز دلمه ای ، کلم ، گل کلم و سبزی خوردن همراه با غذا موجب می شود که آهن غذا بیش تر جذب شود

*خودداری از صرف چای بلافاصله پس از صرف غذا نیز موجب می شود آهن غذا بیشتر جذب شود زیرا ، چای می تواند از جذب آهن غذا جلوگیری کند و این عادت غلط غذایی یکی از دلایل بروز کم خونی فقر آهن در کشور ماست.

خانم های باردار باید حتماً از پایان ماه چهارم بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان روزانه یک عدد قرص فروسولفات ( قرص آهن ) مصرف کنند تا از بروز کم خونی فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری شود. دراین دوران به علت نیاز زیاد جنین به آهن ، مصرف مکمل آهن ضروری است.برای پیشگیری از بروز کم خونی فقر آهن در کودکان زیر۲ سال که بسیار مستعد ابتلا به کم خونی هستند نیز ، مادران عزیز باید از پایان ماه ششم که غذای کمکی را شروع می کنند تا ۲۴ ماهگی ، روزانه ۱۵ قطره آهن به کودک خود بدهند.

پوکی استخوان

برای پیش گیری از پوکی استخوان در دوران سالمندی ، دختران باید در دوران کودکی و نوجوانی کلسیم کافی دریافت کنند. با مصرف روزانه شیر و لبنیات ، کلسیم مورد نیاز بدن تامین می شود . در دوران نوجوانی با مصرف یک لیوان شیر و یک لیوان ماست و ۶۰- ۴۵ گرم پنیر ( یک قوطی کبریت ) کلسیم بدن تامین می شود.

در دوران بارداری و شیردهی ، به علت افزایش نیاز بدن به کلسیم ، باید روزانه به عنوان مثال ، ۱ لیوان شیر ، ۲ لیوان ماست و ۶۰-۴۵ گرم پنیر مصرف شود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که پیروی از رژیم های غذایی سخت برای لاغری در اغلب موارد ، منجر به کمبود دریافت کلسیم می شود و اگر کلسیم دریافتی روزانه کم باشد ممکن است سرعت تخریب استخوانی افزایش یابد.

برای پیش گیری از پوکی استخوان علاوه بر توجه به رژیم غذایی و مصرف شیر و لبنیات ، فعالیت های ورزشی نیز مهم است . پیاده روی روزانه حتی به میزان کم ، سبب کاهش سرعت تخریب استخوانی می شود. انجام فعالیت های ورزشی مثل پیاده روی تند و دوچرخه سواری نه تنها برای سلامت استخوانها بلکه برای قلب و ماهیچه ها نیز بسیار مفید است.

قلب و عروق

به خانم ها و مادران عزیز توصیه می شود برای حفظ سلامت خود و سایر اعضای خانواده از روغن ماهی استفاده کنند. اثرات زیان آور و مصرف بی رویه چربی های اشباع شده موجود در روغن های جامد و روغن های حیوانی وجود دارد در ایجاد امراض قلبی و عروقی به اثبات رسیده است و از آن جایی که اثرات نامطلوب مصرف بی رویه کلسترول از زمان کودکی آغاز می شود لذا در تنظیم برنامه غذایی کودکان باید دقت شود . کلسترول به مقدار فراوان در چربی های حیوانی ، زرده تخم مرغ و میگو وجود دارد. مصرف۳ عدد تخم مرغ ب در هفته برای بزرگسالان کافی است .

برای کودکان ، ۴ تا ۵ تخم مرغ در هفته مانعی ندارد.

در ضمن در هنگام استفاده از روغن مایع باید دقت شود که ازحرارت دادن زیاد و طولانی روغن مایع خودداری شود ، روغن ها به ویژه روغن مایع باید در محل خنک و دوراز نور و هوا ، و در ظرف بسته نگه داری شود از خریداری روغن های مایع که در فروشگاه ها در مقابل نور آفتاب گذاشته شده اند خودداری شود.

سرپوش روغن مایع را پس از مصرف به طور کامل بسته و در جای خنک و دور از نور نگه داری کنند ، از مصرف دوباره روغن حرارت دیده خودداری گردد و به هنگام طبخ با روغن از حرارت کم استفاده شود. حتی الامکان از سرخ کردن غذاها خودداری و در صورت سرخ کردن ، از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود.

رژیم لاغری

دختران نوجوان باید بدانند که رژیم های سخت غذایی و استفاده از روش های غلط کنترل وزن ، موجب می شود که بدن آنها که در این دوران جهش رشد را طی می کند ، ازمواد مغذی مورد نیاز محروم شود و در نهایت ، سوء تغذیه به صورت اختلال در رشد قدی ، کاهش یادگیری ، کاهش تمرکز حواس ، کمبودهای ویتامینی و املاح به ویژه آهن ، روی و کلسیم بروز می کند.

رژیم های غذایی باید با کمک متخصص تغذیه تنظیم شود. با کاهش مصرف مواد چرب ، سرخ کردنی ها ، مواد قندی مثل کیک ، انواع شیرینی های خامه ای ، شکلات و نوشابه های گازدار که حاوی مقادیر زیادی قند هستند ، می توان از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کرد. در ضمن مصرف انواع متنوع سبزی و میوه هم چنین انجام ورزش هایی مانند پیاده روی تند ، دویدن ، دوچرخه سواری و شنا نیز به کاهش وزن کمک می کند.

پیامدهای سوء تغذیه در دختران و زنان

سوء تغذیه معمولاً به دو شکل کمبود دریافت انرژی ، پروتئین و یا ریزمغذی ها و یا زیاده خواری و دریافت بیش ازحد انرژی و سایر مواد مغذی بروز می کند. در کشور ما ، سوء تغذیه پروتئین انرژی از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر ۵ سال به شمار می ررود.

در حدود ۱۵ درصد کودکان زیر۵ سال ، یعنی۸۰۰ هزار نفر دچار کوتاه قدی تغذیه ای و درحدود ۱ درصد، یعنی ۵۴۰ هزار کودک دچار کم وزنی هستند . البته شیوع کوتاه قدی و کم وزنی در استان های محروم کشورو به ویژه در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری است. سوء تغذیه موجب افزایش دفعات بیماری در کودکان و طولانی ترشدن دوره بیماری می شود. خطر مرگ در اثر بیماری در کودکان مبتلا به سوء تغذیه بیشتر است.

دخترانی که در کودکی دچار این نوع سوء تغذیه می شوند ، رشد جسمی مطلوبی ندارند و اسکلت بدن آنها به اندازه کافی رشد نمی کند. این دختران به علت کوچکی لگن در دوره های بعدی زندگی با مشکلات بارداری و زایمان مواجه می شوند. برای نمونه اغلب ، نوزاد کم وزن ( زیر ۲۵۰۰ گرم) به دنیا می آوردند. مرگ و میر نوزادان کم وزن در مقایسه با نوزادانی که با وزن طبیعی به دنیا می آیند ۴۰ مرتبه بیش تر است .

منبع: سایت شركت فروشگاه های زنجیره ای رفاه

ارسال شده در: تغذیه،

barbarousgash566.soup.io
سه شنبه 2 خرداد 1396 09:38 ق.ظ
I visited various web pages except the audio quality for audio songs existing at this website is genuinely marvelous.
Mickey
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:14 ق.ظ
Woah! I'm really loving the template/theme of this site.
It's simple, yet effective. A lot of times it's challenging to get that "perfect balance" between superb usability
and appearance. I must say you've done a very good job with this.
Additionally, the blog loads extremely quick for me on Internet explorer.
Outstanding Blog!
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:43 ب.ظ
It's genuinely very complicated in this full of activity
life to listen news on Television, thus I just use world
wide web for that reason, and get the hottest information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مسائل بهداشتی نوزادان و کودکان

کمک های اولیه


  • حمایت می کنیم

عضویت در خبرنامه




توصیه های تغذیه ای

مبتلایان آسم و آلرژی

Image 31- برخی از واكنشهای مربوط به بیماری آسم به افزودنیهای غذایی مثل سولفیتها(1)، تارترازین (نوعی رنگ زرد افزودنی) بنزوات سدیم و سالیسیلاتهای طبیعی (2) (تركیبات شبیه آسپرین كه در بسیاری از غذاها یافت می‌شود) مربوط است. یك پزشك یا متخصص آلرژی می‌تواند به شما كمك كند كه به كدامیك از مواد بالا حساسیت دارید.

Read more ...

زنان و دختران

Image 3دختران و زنان به علت نیاز بیشتر به آهن ، در صورتی که نیازشان تامین نشود به سرعت در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند...

Read more ...

جوان ماندن

Image 3در تبلیغات رسانه ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می نمایند. واقعیت آنست که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که از نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر:

Read more ...

دوران بارداری

Image 1رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از كم خونی فقرآهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

Read more ...

فصل امتحانات

Image 1بسیاری از دانش‌جویان و دانش آموزان، روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت، مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه? صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. به‌کارگیری نکات و توصیه‌های زیر، توان دانش‌جو را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات، افزایش می‌دهد:

Read more ...

مجموعه های بهداشت

پیوند های مرتبط


نظرسنجی

کدام حوزه ی اطلاع رسانی در زمینه ی سلامت موفق تر عمل کرده است؟





آمار و ارقام

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
اضافه کردن به علاقه مندی ها
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...