1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

Image 1

یکی از مهم ترین مسائل دین مبین اسلام توجه به بهداشت جسمانی و روانی است. از دیدگاه آموزه های دینی هیچ انسانی حق ندارد که با انجام کارهای زیان آور و روی آوردن به امور ناشایست، به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند و یا خود را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «...لاتلقوا بایدیکم الی التّهلکة...؛(1) با دستان خود، خویشتن را به هلاکت نیندازید...».

ادامه مطلب »

مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

Image 1


نبى گرامى اسلام حضرت محمَّد (صلى الله علیه و آله ) وائمه : از فرزندانش روشهاى مختلف در دعوت كردن به التزام به مسواك فرموده اند و ما در اینجا اشاره مى كنیم به اینكه پیامبر و اهل بیت معصومین : عملاً به مسواك التزام داشتند و عمل آنان براى ما سنّت است و ما باید از ایشان پیروى كرده و به وسیله آنان راهنمایى شویم چه از نظر اعمال و چه از نظر گفتار.

ادامه مطلب »

نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

Image 3


این روزها روش های متنوع و رنگارنگی برای درمان چاقی پیشنهاد می شود اما بسیاری از آنها به جای اینکه برای فرد سودمند باشند و باعث ارتقای سلامت وی شوند ، برای او زیانبارند . در این مقاله به چند روش کاهش وزن اشاره می شود اما این بدان معنا نیست که همه آنها را تایید می کنیم بلکه هدفمان فقط آشنایی با آنهاست .

ادامه مطلب »

پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

Image 4


تبلیغات قاچاقچیان در مورد روانگردانها: اعتیادآور نیستند، شادی آورند و حافظه را تقویت می‌کنند. • والدین گرامی: درباره اعتیاد و خطرهای آن صریح و بی پرده با نوجوان خود حرف بزنید. • اعتیاد بسیار نزدیک است، فرزند ما نیز در خطر است. در این باره فکر کنید.

ادامه مطلب »

  • نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

    نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

  • مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

    مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

  • نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

    نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

  • پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

    پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

قبلی
بعدی

توصیه های تغذیه ای برای مبتلایان به آسم و آلرژی

دیدگاه ها : نظرات

Www.Salamat-City.MihanBlog.Com - وبلاگ شهر سلامتی

1- برخی از واكنشهای مربوط به بیماری آسم به افزودنیهای غذایی مثل سولفیتها(1)، تارترازین (نوعی رنگ زرد افزودنی) بنزوات سدیم و سالیسیلاتهای طبیعی (2) (تركیبات شبیه آسپرین كه در بسیاری از غذاها یافت می‌شود) مربوط است. یك پزشك یا متخصص آلرژی می‌تواند به شما كمك كند كه به كدامیك از مواد بالا حساسیت دارید.

2- كمبود منیزیم اغلب در مبتلایان به آسم یافت می‌شود. منیزیم می‌تواند از اسپاسم ماهیچه‌ها جلوگیری كرده یا آنرا متوقف كند. بنا براین رژیم غذایی غنی از منیزیم می‌تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد از منابع خوب منیزیم مغزها و غلات ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی و گوشت قرمز می‌باشند.

3- كمبود سلنیوم به میزان قابل توجهی می‌تواند خطر آسم را افزایش دهد. سلنیوم به عنوان یك آنتی اكسیدان از تخریب سلولها، آسیب كروموزومها و سرطانها جلوگیری می‌كند. از منابع عالی سلنیوم عبارتند از مغزهای برزیلی، جگر، قلوه، نان تهیه شده از اردكامل، ماهی خال مخالی، جوانه گندم، سبوس‌ها، ماهی تن، پیاز، گوجه فرنگی و كلم بروكلی.

4- كمبود ویتامین B6 در بسیاری از مبتلایان به آسم مشاهده شده است. كمبود این ویتامین به این دلیل است كه داروهایی كه در بسیاری از مبتلایان به آسم استفاده می شود در جذب ویتامین B6 تداخل می‌كنند. افزودن مكمل ویتامین B6 به رژیم غذایی بیماران وقوع حمله‌های آسمی را كاهش می‌دهد. از منابع ویتامین B6 می‌توان سیب زمینی، غلات صبحانه، نان، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیاهای پخته، موز، مغزها و دانه‌ها خصوصاً دانه آفتاب گردان را نام برد.

5- به مقدار كافی از میوه‌های تازه بخورید تا ویتامین C كافی به دست آورید. ویتامین C به عنوان یك آنتی اكسیدان و ضد التهاب قوی عمل می‌كند. بنابراین فعالیت ضد التهابی این ویتامین می‌تواند علائم بیماری آسم را كاهش دهد.

6- از كافئین، شكر، نمك و آب كلرینه شده پرهیز كنید. به یادداشته باشید كه بسیاری از غذاهای فرآوری شده محتوی نمك و یا شكر می‌باشند.

7- ویتامین B12 اگر به مقدار زیاد دریافت شود می‌تواند واكنشهای مربوط به بیماری آسم را در كسانیكه به مواد غذایی حاوی سولفیتها حساسیت دارند، كاهش دهد. از منابع ویتامین B12 عبارتند از: تمام غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر، فرآورده‌های لبنی، ماهی، تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با این ویتامین مثل غلات صبحانه، عصاره مخمر و بعضی از جلبكها مثل جلبك دریایی.

8- اگر شما به مدت طولانی از كورتونها (قرصهای استروئیدی) برای كنترل آسم استفاده می‌كنید، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی این داروها، مصرف نمك و مواد غذایی غنی از نمك (سدیم) را محدود كنید و همچنین مقدار كلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را كاهش دهید. كورتونها باعث نگهداری نمك در بدن شده و چربی خون را بالا می‌برند.

9- افرادیكه مبتلا به آسم هستند و در ضمن چاق نیز می‌باشند، عملكرد ریه آنها هنگامیكه وزن خود راكاهش می‌دهند، بهبود می‌یابد اگر شما باید وزن خود را كاهش دهید از نكات زیر پیروی كنید:

الف- مقدار شكر موجود در غذای خود را كاهش دهید.

ب- از غذاهای سرخ شده اجتناب كنید.

ج- از وعده های غذایی كم ولی به دفعات استفاده كنید (6 وعده غذایی در هر روز توصیه می‌شود).

د- با پزشك خود در مورد یك برنامه ورزشی منظم مشورت كنید.

هـ - 60 تا 80 اونس آب در هر روز بنوشید.

پ- گوشت، مرغ و ماهی كم چرب استفاده كنید.

ت- از گوشتهای فرآوری شده مثل سوسیس و كالباس پرهیز كنید.

ث – به جای استفاده از نان سفید از نانهای تهیه شده از غلات سبوس‌دار استفاده كنید.

10- برخی از مواد غذایی شامل تركیباتی هستند كه به آنها فیتوكمیكالها، بیوفلاونوئیدها و یا اسیدهای چرب ضروری گفته می‌شوند. این تركیبات فعالیت ضد التهابی و آنتی هیستامینی طبیعی دارند و به بهبود علائم آسم كمك می‌كنند برخی از این مواد عبارتند از:

- انواع سیب‌ها و پیازهای قرمز رنگ

- انواع توتها و میوه‌های رنگی كه حاوی تركیبات بیوفلاونوئید هستند.

- گردو به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری امگا-3.

11- برخی از افراد نسبت به بعضی از مواد غذایی زیر حساسیت دارند و ممكن است علائم آسم در آنها به دلیل مصرف این مواد غذایی پدید آید و یا اینكه تشدید شود از این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

- شیر و فرآورده‌های لبنی

- گندم

- ذرت بصورت شربت ذرت و نشاسته ذرت

- بادام زمینی

- سویا

- تخم مرغ

اینها مواد غذایی هستند كه شما باید مدت كوتاهی مصرف آنها را محدود كنید تا بفهمید به كدامیك از آنها حساسیت دارید.

12- بسیاری از افراد مبتلا به مشكلات تنفسی مزمن مثل آسم هنگامیكه معدة آنها پر است احساس تنگی نفس می‌كنند. این به این دلیل است كه زمانیكه معده آنها پر است دیافراگم نمی‌تواند به خوبی كار خود را انجام دهد. بنابراین از وعده‌های غذایی كم حجم ولی متعدد استفاده كنید تا هم دچار تنگی نفس و هم دچار ریفلاكس (برگشت اسید معده)‌ كه در بسیاری از مبتلایان شایع است، نشوید. در ضمن به نكات زیر درهنگام صرف غذا توجه داشته باشید:

- قبل از اینكه خیلی خسته و یا خیلی گرسنه شوید، غذا بخورید.

- هنگامیكه غذا را می‌جوید، و می‌خورید نفس بكشید، اگر احتیاج دارید كه نفسی تازه كنید، خوردن را متوقف كنید. و در هنگام صرف غذا آرامش داشته باشید.

- هنگامیكه غذا می‌پزید، دو برابر یا 3 برابر مقدار مورد نیاز خود تهیه كرده و در فریزر نگهداری كنید تا زمانیكه احساس ناراحتی می‌كنید و نمی‌توانید غذا درست كنید، از آنها استفاده كنید.

- برای اینكه احساس پری نداشته باشید سعی كنید، از مواد غذایی كه نفخ ایجاد می‌كنند كمتر استفاده كنید مثل: مار چوبه، انواع لوبیاها، كلم بروكلی، گل كلم، كلم برگ، كلم دكمه‌ای، نوشیدنیهای گازدار، خیار، خربزه، سیر، پیاز (خام)، نخود، لپه، انواع فلفلها، ترب، سوسیس، مواد غذایی محتوی ادویه‌های تند و انواع شلغم.

پی نوشتها:

1- سولفیتها به صورت دی اكسید سولفور ومتابی سولفیت سدیم به عنوان مواد نگهدارنده به برخی از مواد غذایی مثل شراب، آب میوه‌ها، ماهیهای كنسرو شده و میوه‌های خشك شده اضافه می‌شوند.

2- سالیسیلاتهای طبیعی در بسیاری از غذاها مثل قهوه فوری (Instant Coffee)، سس سویا، سس گوجه فرنگی، آبجو و عسل وجود دارند.

نویسنده: ندا سلك

منبع: سایت به سایت

ارسال شده در: تغذیه، تغذیه در بیماری ها،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مسائل بهداشتی نوزادان و کودکان

کمک های اولیه


  • حمایت می کنیم

عضویت در خبرنامه




توصیه های تغذیه ای

مبتلایان آسم و آلرژی

Image 31- برخی از واكنشهای مربوط به بیماری آسم به افزودنیهای غذایی مثل سولفیتها(1)، تارترازین (نوعی رنگ زرد افزودنی) بنزوات سدیم و سالیسیلاتهای طبیعی (2) (تركیبات شبیه آسپرین كه در بسیاری از غذاها یافت می‌شود) مربوط است. یك پزشك یا متخصص آلرژی می‌تواند به شما كمك كند كه به كدامیك از مواد بالا حساسیت دارید.

Read more ...

زنان و دختران

Image 3دختران و زنان به علت نیاز بیشتر به آهن ، در صورتی که نیازشان تامین نشود به سرعت در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند...

Read more ...

جوان ماندن

Image 3در تبلیغات رسانه ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می نمایند. واقعیت آنست که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که از نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر:

Read more ...

دوران بارداری

Image 1رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از كم خونی فقرآهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

Read more ...

فصل امتحانات

Image 1بسیاری از دانش‌جویان و دانش آموزان، روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت، مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه? صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. به‌کارگیری نکات و توصیه‌های زیر، توان دانش‌جو را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات، افزایش می‌دهد:

Read more ...

مجموعه های بهداشت

پیوند های مرتبط


نظرسنجی

کدام حوزه ی اطلاع رسانی در زمینه ی سلامت موفق تر عمل کرده است؟





آمار و ارقام

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
اضافه کردن به علاقه مندی ها
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...