تبلیغات
شهر سلامتی - دوچرخه به جای اتومبیل
  1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

Image 1

یکی از مهم ترین مسائل دین مبین اسلام توجه به بهداشت جسمانی و روانی است. از دیدگاه آموزه های دینی هیچ انسانی حق ندارد که با انجام کارهای زیان آور و روی آوردن به امور ناشایست، به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند و یا خود را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «...لاتلقوا بایدیکم الی التّهلکة...؛(1) با دستان خود، خویشتن را به هلاکت نیندازید...».

ادامه مطلب »

مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

Image 1


نبى گرامى اسلام حضرت محمَّد (صلى الله علیه و آله ) وائمه : از فرزندانش روشهاى مختلف در دعوت كردن به التزام به مسواك فرموده اند و ما در اینجا اشاره مى كنیم به اینكه پیامبر و اهل بیت معصومین : عملاً به مسواك التزام داشتند و عمل آنان براى ما سنّت است و ما باید از ایشان پیروى كرده و به وسیله آنان راهنمایى شویم چه از نظر اعمال و چه از نظر گفتار.

ادامه مطلب »

نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

Image 3


این روزها روش های متنوع و رنگارنگی برای درمان چاقی پیشنهاد می شود اما بسیاری از آنها به جای اینکه برای فرد سودمند باشند و باعث ارتقای سلامت وی شوند ، برای او زیانبارند . در این مقاله به چند روش کاهش وزن اشاره می شود اما این بدان معنا نیست که همه آنها را تایید می کنیم بلکه هدفمان فقط آشنایی با آنهاست .

ادامه مطلب »

پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

Image 4


تبلیغات قاچاقچیان در مورد روانگردانها: اعتیادآور نیستند، شادی آورند و حافظه را تقویت می‌کنند. • والدین گرامی: درباره اعتیاد و خطرهای آن صریح و بی پرده با نوجوان خود حرف بزنید. • اعتیاد بسیار نزدیک است، فرزند ما نیز در خطر است. در این باره فکر کنید.

ادامه مطلب »

  • نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

    نقش نیایش در سلامت و آرامش روان

  • مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

    مسواك زدن در بیان گهربار ائمه معصومین

  • نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

    نگرشی ژرف به بیماری چاقی و درمان آن

  • پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

    پیام های پیشگیری سوء مصرف مواد

قبلی
بعدی

دوچرخه به جای اتومبیل

دیدگاه ها : نظرات

آلودگی هوا به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست محیطی تهران، و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده‌است. آمارها نشان می‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا 60 درصد» افزایش می‌یابد.
بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوریکه آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش عمر تهرانی‌ها شده‌است. وسایل نقلیه موتوری(منبع اصلی تولید دی اكسید نیتروژن و مهمترین آلوده كننده هوا )، گرد و غبار طبیعی، دود و مونواكسید كربن ناشی از آتش سوزیها از منابع اصلی آلوده كننده در شهرهای صنعتی به شمار می روند.
مرگ و میر سالانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا دربعضی کشورها، تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. به دلیل افزایش مونوکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن در ابتلای مردم به بیماری دیابت تاثیر بسزایی دارد. در ایران سالیانه 45000 نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.
گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری و جایگزین كردن دوچرخه به جای اتومبیل، از جمله موارد بسیار مهم در راستای كاهش میزان آلودگی هواست كه می‌بایست مورد توجه جدی مسئولین و برنامه ریزان اجتماعی در دستگاهها قرارگیرد.
درحالیکه آماربالای تردد خودروهای تک سرنشین وخودروهای فرسوده وغیراستاندارد درکلانشهرهای کشور و میزان بالای گازهای آلاینده هوا ناشی از احتراق سوخت این وسایل نقلیه موتوری اعم از مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور به همراه سرب، منجر به اعلام تعطیلی  چند روزه مراکز دولتی با پیامد ضربه اقتصادی مملکت می شود( با تعطیلی یک روزه کشور 5/1 میلیارد دلار به درآمد ناخالص کشور آسیب می رسد ) استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ آن به عنوان بهترین جایگزین خودروهای آلاینده محیط زیست درسفرهای کوتاه درون شهری ، سالهاست که درکشورهای مهم و صنعتی نهادینه شده است . مطابق تجربه و مدل برخی از كشورها با ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه ، ترافیک در شهرهای بزرگ روان سازی شده و ازآلودگی هوا نیز کاسته شده است .
تنها وسیله نقلیه‌ای که بدون داشتن آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند ورزش مناسب ، سالم و کم هزینه ای به شمار آید دوچرخه است. زمانی که به مسائل ناشی از ترافیک ، آلودگی هوا ، تردد ماشینی افراد از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر بی تحركی در افراد دقت می‌كنیم، از راههای سودمند و مقرون به صرفه ، استفاده از دوچرخه است.
از تاثیرات بدنسازی‌، این وسیله مكانیكی در مقایسه با دیگر ماشبن‌آلات در به حركت درآوردن عضلات جسمانی بدن بسیار مؤثر عمل‌مینماید. به عنوان وسیله‌ نقلیه‌ای کم حجم و راحت و ورزشی شاد ، بدنساز و سرگرم کننده ، مطلوب و موثر است.
تنها وسیله نقلیه‌ای که بدون داشتن آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند ورزش مناسب ، سالم و کم هزینه ای به شمار آید دوچرخه است. زمانی که به مسائل ناشی از ترافیک ، آلودگی هوا ، تردد ماشینی افراد از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر بی تحركی در افراد دقت می‌كنیم، از راههای سودمند و مقرون به صرفه ، استفاده از دوچرخه است.
مزایای این وسیله نقلیه را از جنبه‌های مختلف به شرح زیر  بررسی می كنیم:

اقتصادی:

1000 دستگاه دوچرخه جهت استفاده عمومی درمقایسه با خرید یک دستگاه اتوبوس شهری عمومی مقرون به صرفه تر می باشد . طبق آمار برای 1 کیلومتر جابجائی یک نفر، اتوبوس حدود 20 برابر و خودروشخصی معادل 40 برابر دوچرخه انرژی مصرف می کنند و سرعت دسترسی شهری دوچرخه در مسافت های 4 الی 7 کیلومتر بیشتر از سایر وسایل نقلیه است .

اجتماعی:

امروزه مردم، از نشاط  در زندگی شلوغ و ماشینی امروزی برخوردار نیستند در حالی که کسب شادی برای سلامتی جسم و روان برای ادامه زندگی لازم و ضروری است. برای داشتن نشاط، ورزش کردن و بخصوص شرکت درفعالیت‌های ورزشی گروهی مثل دوچرخه‌سواری بسیار موثر است و از همه مهمتر دوچرخه سواری علاوه بر اینکه می‌تواند برای شخص دوچرخه‌سوار مفید باشد می‌تواند به داشتن جامعه‌ای سالم و پویا و داشتن هوایی پاک کمک نماید.
شان و جایگاه فرهنگ دوچرخه سواری با توجه به نقش مطلوب آن بر سلامتی جامعه و کاهش بیماری در بین شهروندان و اثر آن بر کاهش معضلات اجتماعی به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش چشم گیر آلودگی هوا ، لزوم فراهم ساختن زیرساخت های اجتماعی با مشارکت، دستگاههای اجرایی از جمله وزارت بهداشت و درمان ، سازمان حفاظت از محیط زیست ، سازمان تربیت بدنی ، شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها ، سازمان صدا و سیما ، راهنمایی ورانندگی ، نیروی انتظامی ، وزارت آموزش و پرورش، لازم است. گام برداشتن در راه ارتقای سلامت جامعه وظیفه تمامی نهادهای مسئول است .
ارائه طرح های ویژه در قالب برنامه های جامع با هدف ایجاد انگیزه ورزش و استفاده از دوچرخه دربین طبقات مختلف جامعه كه دارای آثار تامین سلامت عمومی توسط وزارت بهداشت با همکاری سازمان تربیت بدنی ، ساخت برنامه های فرهنگی و آموزشی بوسیله صدا و سیما ، طراحی و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در شهرها توسط شهرداری ها، ایجاد اماكنی بمنظور پارک دوچرخه در داخل مدارس و دانشگاه‌ها، تشویق دانش آموزان و دانشجویان به استفاده از دوچرخه برای جابجایی توام با ورزش از سوی وزارت خانه های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و ترویج دوچرخه سواری، در محیط های آموزشی نقش بسزایی دارد . این فرهنگ سازی به عهده فقط یک ارگان یا سازمان خاص و همت كلیه صاحبنظران و
برنامه‌ریزان اجتماعی و بسیج دستگاهها را در نهادینه گردن این فرهنگ است.

بهداشتی:

طبق تحقیقات پزشكی ، دوچرخه سواری به میزان حداقل 32 کیلومتر در هفته ، خطر ابتلا به بیماری های کرونری را به کمتر از نصف در مقایسه با غیر دوچرخه سوارها کاهش میدهد . دوچرخه سواری با سرعت آرام 20 کیلومتر در ساعت در جاده ای هموار 450 کیلو کالری در ساعت مصرف می کند ، احساس جوانی در فرد ایجاد کرده و استرس را می کاهد . همچنین دوچرخه سواری سرعت متابولیسم بدن را تا ساعت ها پس از آن بالا می برد در نتیجه بدن فرد ، حتی پس از ورزش هم به سوزاندن کالری ادامه میدهد . دوچرخه سواری عمدتا فعالیتی هوازی است و این نوع ورزش برای ریه ها که نقش ارسال و تامین اکسیژن خون را دارند ، مفید است . داشتن قلب و ریه هایی قوی ازپارامترهای اساسی سلامتی جسم است . دوچرخه سواری علاوه بر ارتقاء فیزیک و اندام بدن و بالا بردن مصرف اکسیژن بدن ، قدرت عضلانی بدن را نیز تقویت می کند،كافیست با چند کیلومتر دوچرخه سواری ماهیچه هایتان ازفواید آن بهره مند شوند ، عضلات اصلی که به هنگام دوچرخه سواری استفاده می شوند عضلات قسمت بالای ران ،چهارسرعضله ران،همسترینگ و عضلات پشتی و ساق پا هستند . از دیگر فواید این ورزش ، تقویت توانایی بدن برای جلوگیری از ساخت اسید لاکتیک ، کاهش درصد توده چربی بدن و جلوگیری از ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم می باشد . همچنین از دیدگاه قدرتی ، دوچرخه سواری به ورزش دو و میدانی ارجحیت دارد چون در دوچرخه سواری شما بطور مداوم علیه یک مقاومت ، در حال ورزش و فعالیت هستید . دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش بسیار مناسب جهت حفظ و بهبود سیستم قلبی – عروقی خواهدبود.
 اگر دوچرخه سواری ، درست واصولی انجام شود ساختارعضلانی نگهدارنده مفاصل تقویت می شود و تولید مایع مفصل که مانند روغن بین مفاصل عمل می کند و از سائیدگی آنها جلوگیری می کند افزایش یافته و درد مفاصل کاهش می یابد. انجام ورزش ، موادی معروف به اندروفین ها را به داخل جریان خون رها می کند ، این مواد باعث ایجاد رضایت و خوشحالی در فرد شده و باعث کاهش استرس می شود . به طور طبیعی اگر در محیطی مطبوع و دلپسند دوچرخه سواری کنید سطح رضایت را بیشتر می‌كند.


منبع: تبیان

ارسال شده در: حفظ محیط زیست، بهداشت محیط،

How do I stretch my Achilles tendon?
یکشنبه 26 شهریور 1396 05:14 ق.ظ
Wow! After all I got a website from where I be capable
of genuinely get helpful facts concerning my study and knowledge.
debbiehigashida.wordpress.com
شنبه 14 مرداد 1396 10:53 ق.ظ
Thanks for your personal marvelous posting! I truly enjoyed
reading it, you could be a great author. I will make
sure to bookmark your blog and will eventually come back later on. I want to encourage yourself to continue your great posts, have a nice afternoon!
Leonore
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:36 ق.ظ
I am not sure where you are getting your information, but great topic.
I needs to spend some time learning much more or understanding
more. Thanks for excellent info I was looking for this info for my mission.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 09:17 ق.ظ
Quality articles or reviews is the key to be a focus for the viewers to go to see the website,
that's what this website is providing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مسائل بهداشتی نوزادان و کودکان

کمک های اولیه


  • حمایت می کنیم

عضویت در خبرنامه




توصیه های تغذیه ای

مبتلایان آسم و آلرژی

Image 31- برخی از واكنشهای مربوط به بیماری آسم به افزودنیهای غذایی مثل سولفیتها(1)، تارترازین (نوعی رنگ زرد افزودنی) بنزوات سدیم و سالیسیلاتهای طبیعی (2) (تركیبات شبیه آسپرین كه در بسیاری از غذاها یافت می‌شود) مربوط است. یك پزشك یا متخصص آلرژی می‌تواند به شما كمك كند كه به كدامیك از مواد بالا حساسیت دارید.

Read more ...

زنان و دختران

Image 3دختران و زنان به علت نیاز بیشتر به آهن ، در صورتی که نیازشان تامین نشود به سرعت در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند...

Read more ...

جوان ماندن

Image 3در تبلیغات رسانه ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می نمایند. واقعیت آنست که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که از نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر:

Read more ...

دوران بارداری

Image 1رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از كم خونی فقرآهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

Read more ...

فصل امتحانات

Image 1بسیاری از دانش‌جویان و دانش آموزان، روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت، مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه? صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. به‌کارگیری نکات و توصیه‌های زیر، توان دانش‌جو را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات، افزایش می‌دهد:

Read more ...

مجموعه های بهداشت

پیوند های مرتبط


نظرسنجی

کدام حوزه ی اطلاع رسانی در زمینه ی سلامت موفق تر عمل کرده است؟





آمار و ارقام

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
اضافه کردن به علاقه مندی ها
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...